Multi-sided platforms - Introductie

Uber. Facebook. Apple’s app store. Allemaal voorbeelden van multi-sided platforms. Maar wat maakt nou een multi-sided platform? In deze serie blogposts leggen we het uit.

Innovatie?
Allereerst moeten we een mythe uit de wereld helpen. Uber, en alle andere varianten van moderne platforms zijn niet een gloednieuw businessmodel. Wat dure management sprekers of innovatiemanagers je ook willen doen geloven — multi-sided platforms zijn zo oud als de weg naar Rome. Het enige wat is verandert, is de techniek waarmee het mogelijk is om voor nieuwe markten een platform strategie toe te passen.
De techniek is nieuw, het principe niet.

Het principe
Simpel: je faciliteert een ontmoeting tussen vraag en aanbod. En dat is exact waarom het idee van een platform al zo oud is: een markthal is ook een multi-sided platform. Het brengt de aanbieders van voedsel samen met degene die er vraag naar hebben; consumenten.
Belangrijk voor het slagen van een platform: frictie. Geen ruzie, maar een obstakel die het moeilijk maakt dat vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Dit kan een probleem van bijvoorbeeld coördinatie zijn, waarbij vraag en aanbod versnipperd zijn. Een markthal biedt hier letterlijk ruimte voor en neemt zodoende de frictie tussen aanbieders en vragers weg.

Makkelijk gezegd
Maar moeilijker gedaan. Het succes van een platform is namelijk alleen te realiseren als beide doelgroepen actief zijn. Uber heeft alleen waarde voor taxichauffeurs als er genoeg passagiers zijn, en vice versa. Daarom subsidiëren platforms vaak een van de doelgroepen door bijvoorbeeld geen geld te rekenen voor toegang tot het platform. Bezoekers van een markthal hoeven geen toegang te betalen, maar de marktkooplui betalen huur voor de standplaats.

Kortom
Een multi-sided platform kent veel verschillende aspecten, en dit is pas het topje van de ijsberg. Volgende keer bespreken we hoe nieuwe technologieën de drempel voor een nieuw platform aanzienlijk lager heeft gemaakt.

Denk je een idee te hebben of wil je eens sparren over wat een platform voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op, we komen graag een kop koffie drinken.

020 - 303 9000