De DMA en DSA: wat zijn het en wat zijn de gevolgen?

Apple, Google, Amazon. Enorme bedrijven waar je zeker van hebt gehoord, en misschien zelfs dagelijks gebruik van maakt. Ze hebben een grote invloed op ons dagelijks leven. Te groot, vindt de Europese Unie. Om dit te beperken liggen er nieuwe regels klaar in Brussel, die op het punt staan om doorgevoerd te worden. Deze regels heten de DMA en DSA.

Blog
1 mrt. 2022
|
7 min leestijd

Wat is de DMA?

DMA staat voor de Digitals Market Act. Dit is een deel van de nieuwe tech wet van de Europese Unie. De nieuwe wet raakt grote mediabedrijven op meerdere vlakken. Er worden namelijk toezicht en maatregelen geïntroduceerd voor de grootste online platforms. Deze platforms hebben momenteel een “poortwachtersfunctie”: gebruikers kunnen nauwelijks om de platforms heen. (denk hierbij aan: Google, Apple, Meta (Facebook), Amazon, Microsoft, etc.)

In de DMA staat onder andere dat deze bedrijven in de rangschikking (bijvoorbeeld bij zoekresultaten) zichzelf niet langer meer mogen voor trekken. Ze mogen dus niet meer automatisch bovenaan te komen staan in hun eigen diensten. Ook mag data niet meer zomaar van het ene platform naar het andere platform worden meegenomen, en moeten vooraf geïnstalleerde apps verwijderd kunnen worden van apparaten.

Daarnaast is er een grote verandering voor Apple: de invoer van sideloading. Dit is de mogelijkheid om op een Apple toestel apps te installeren op een andere manier dan via de Appstore. Bij Android toestellen is dit al mogelijk, maar bij Apple niet. Ook wil de EU dat mensen niet alleen Apples eigen betaalsysteem in de Appstore kunnen gebruiken, maar dat hiervoor meerdere opties komen.

Grote gevolgen voor Apple dus, waar ze ook zeker niet blij mee zijn.
De regels zijn bedoeld voor eerlijkere kansen op de digitale markt en stellen grenzen aan techbedrijven uit de hele wereld. Het doel van de wet is om de digitale wereld effectiever, eerlijker en veiliger te maken.

Wat is de DSA?

DSA staat voor Digital Services Act. Het vormt samen met de DMA de start van een nieuwe Europese wet voor de digitale economie. In de toekomst zal dit de basis voor digitale diensten (zoals online platforms) vormen en hun verantwoordelijkheden naar consumenten over activiteiten en informatie vastleggen. Het gaat de bestrijding van illegale inhoud online verbeteren, de rol van digitale diensten en aanbieders verduidelijken en procedures maken om illegale inhoud zorgvuldig te kunnen aanpakken. Op deze manier zal volgens de EU de digitale handel gemoderniseerd worden.

Voor app gebruikers betekent dit dat er meer keuze in apps komt, voor lagere prijzen, dat er minder illegale inhoud zal zijn en dat er een betere bescherming van de grondrechten komt met betrekking tot privacy. Voor aanbieders van digitale diensten betekent dit dat er meer juridische zekerheid is, dat de regels gelijk gesteld worden aan elke aanbieder en dat deze aanbieders makkelijker kunnen starten en groeien binnen Europa.

In de DSA wordt zoal vermeld dat er een betere bescherming moet komen voor gebruikers van de diensten. Dit zal in de hele Europese Unie volgens dezelfde regels gaan (bijvoorbeeld door het eisen van klaag procedures over beslissingen van techbedrijven).

Wat zijn de gevolgen

Mega wetten dus, met voor grote bedrijven ook mega gevolgen. Er is een grote kans dat app gebruikers binnen verschillende diensten van een bedrijf een stuk vaker moet inloggen.
Maar er is ook nog veel onduidelijkheid. Want: Hoe kunnen de grote bedrijven controleren of ze de juiste maatregelen nemen? Er is eveneens nog geen duidelijkheid over welke bedrijven de EU als “poortwachters” gaat zien.

De bedrijven die aan de kleinere kant zijn kunnen juist veel voordeel hebben van de wetten. Voor hun komen er nieuwe kansen op het gebied van innovatie, want ze kunnen makkelijker concurreren met de eigen diensten van de “poortwachters”. Hierdoor kunnen ze sneller groeien, en zullen er ook meer nieuwe bedrijven ontstaan, waardoor er weer meer banen zijn.

Voor gebruikers worden online platforms veiliger, omdat illegale activiteit gemakkelijker en duidelijker gemeld kan worden. Ook zullen verschillende platforms goedkoper worden.
De EU hoopt dat de digitale markt eerlijker wordt, en dat het makkelijker wordt om mee te doen. Als dat het geval is, leidt dat tot een beter aanbod en eventueel lagere prijzen. Voor nu is het afwachten.


Bij Fish on Fire hebben we meer dan 10 jaar ervaring met het ontwikkelen van digitale producten. Heb je interesse in het laten designen van een digitaal product? Wij vertellen je graag meer! Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier onderaan de pagina.

Klaar voor verandering?

Neem dan contact met ons op!