App laten maken?

Onze 10 SEO tips!

Je hebt je App laten maken en jouw App ontwikkelaar heeft deze live gezet in de App Store; klaar om gebruikt te worden door duizenden klanten. Maar uhm, hoe vinden die klanten jouw App? De top 10 tips van om de vindbaarheid van jouw App te verhogen!

Natuurlijk promoot je jouw App op je website, d.m.v. online marketing en wellicht worden er een aantal positieve reviews over de App geschreven door vooraanstaande blogs, het belangrijkste is echter de vindbaarheid van jouw App in de App Store (iPhone) of de Google Market Place (Android). Waar iedereen inmiddels begrijpt hoe belangrijk het is om met hun website op de eerste pagina van Google te komen, wordt deze zoekmachine optimalisatie vaak vergeten als het om Apps in de App Store gaat. 63% van de gebruikers vinden hun Apps via de zoekmachine functie van de App Store!

1 Korte naam voor je App gebruiken?

Nee! Apps met een langere omschrijving van hun functie in de naam verwerkt scoren hoger op een breder gebied van zoektermen. Daarnaast zijn 75% van de zoekacties gericht op de functie van een App (Verf Bestel App), niet de daadwerkelijk merknaam (“Mooij Verf”).

2 iTunes keywords: woorden of woordcombinaties gebruiken?

Het ligt eraan waar je op wilt worden gevonden. Gebruik je “verf, bestellen, schilder” dan indexeert de App Store je voor de afzonderlijke woorden. Bedenk hoe jouw potentiële gebruikers zoeken en gebruik bijvoorbeeld “verf bestellen, schilder verf app”.

3 Telt de App omschrijving mee in de ranking?

Ja! Voorbeeld: een App die niets te maken had met Hillary Clinton, rankte hoog op de zoekterm “Hillary” omdat de naam meerdere malen werd gebruikt in de omschrijving.

4 Hoeveel invloed heeft de star-rating?

Veel! Een lage star-rating betekent consistent lagere zoekrankings. Zorg er daarom voor dat je omgeving en werknemers jouw App hoog beoordelen, ook geldt: hoe meer ratings, hoe ‘belangrijker’ de zoekmachine van de App Store jouw App acht!

5 Wat is de invloed van likes, tweets en shares op jouw zoekrating?

Nul! De zoekmachine van de App Store neemt dit niet mee in haar beoordeling. Laat je App Ontwikkelaar er toch aandacht aan besteden, want het helpt voor de bekendheid van je App natuurlijk wel wanneer deze vaak tevoorschijn komt in newsfeeds en timelines.

6 Is de zoekmachine van de App Stores te manipuleren via populaire zoekwoorden?

Pas op! Het vullen van de App met populaire zoektermen als Facebook, Twitter etc. om de zoekranking van je App te verbeteren kan bestraft worden met uitsluiting in de App Store! Wees dus eerlijk en relevant bij het instellen van zoektermen voor je App.

7 Hoe meer downloads van mijn App, hoe hoger mijn App worden ingeschaald?

Ja! De zoekmachine van de App Store begrijpt dat wanneer jouw App vaak wordt gedownload (en positief beoordeeld) het wel een goed product MOET zijn. Dit wordt beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten en bijvoorbeeld een vermelding in de lijst “most downloaded this week”. Zorg daarom voor een sterke lanceercampagne om voor een sneeuwbal effect te zorgen!

8 Reclame, helpt dat?

Ja! Advertenties stimuleren downloads, downloads stimuleren de ranking. Slimme App ontwikkelaars stuwen middels een update met nieuwe geoptimaliseerde zoektermen gevolgd door bijpassende advertenties de App omhoog in de zoekmachine!

9 Kan de reputatie van de App Ontwikkelaar bijdragen aan de ranking?

Jazeker! Een App Ontwikkelaar die succesvol meerdere Apps heeft ontwikkeld voor een bepaalde sector (bijvoorbeeld Educatie Apps) wordt door de App Store hoog gewaardeerd bij soortgelijke nieuwe Apps, deze worden direct beter gerankt!

10 De titels van In-App aankopen baseren op zoektermen?

Slim! Heb je In-App aankopen in je App? Baseer de titels hiervan dan op zoektermen van je potentiële gebruikers: De In-App aankoop met de titel “10 Extra Theorie Rij Examen Lessen” helpt een “Theorie Rij Examen” App omhoog in de ranking!

 

Benieuwd hoe je bij Fish on Fire een App kan laten maken die optimaal wordt ingesteld voor de zoekmachine van de App Store? Vraag het ons!

020 - 303 9000